Skocz do zawartości
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt

Swap skrzyni automatycznej na manual Omega 3.2 V6


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Przedstawiam Wam poradnik foto z w miarę zrozumiałym opisem dotyczącym zmiany skrzyni biegów automatycznej 4L30E na manualną.

 

Co będzie nam 😄  potrzebne:

 

- najważniejsza rzecz to skrzynia manualna z Omegi 🙂 :

2.5V6 / 2.6V6 R25 o oznaczeniu kodowym JL lub GK

3.0V6 R28 o oznaczeniu kodowym JM lub GL

2.2 DTH R30 (R25 - R28) o oznaczeniu kodowym HP

(powyższa skrzynia z diesla występowała fabrycznie w wersjach policyjnych Omeg z silnikiem 3.2V6)

Skrzynia.png

Poniżej tabela przedstawiająca przełożenia i dany model manualnej skrzyni biegów w poszczególnych wersjach silnikowych Omegi B

Skrzynie manualne Omega B.JPG

- komplet sprzęgła tj. tarcza sprzęgła (średnica 240 mm), docisk tarczy, wysprzęglik (może być zestaw np. LuK o numerze 624165233 lub używki)

kpl sprzęgła.png

- koło dwumasowe np. z omegi 3.0 V6

Dwumasa.png

- pompka sprzęgła plus zawleczki (2 sztuki do łączenia przewodów)

Pompka sprzęgła.png

- wał napędowy od manuala (jest dłuższy od wału od automatu - na zdjęciu niżej ten dolny)

Wał.png

- pedały: sprzęgła i hamulca

image.png.361c00b92aae5c5b96b83a887d74dafd.png

- czujniki: sprzęgła i hamulca:

Pompka sprzęgła.png

- opcjonalnie kompletna podpora wału napędowego

Podpora wału.png

- lewarek zmiany biegów z cięgnem mocującym do skrzyni

lewarek.png

- łożysko igiełkowe LuK o nr. 410 0002 10 1 szt. 

- uszczelki wydechu FA1 120-916 potrzebne 4 szt.

- przyrząd do centrowania sprzęgła

- śruby do przykręcenia docisku do dwumasy M8x16mm maszynowe w klasie 10.9 6 szt.

- śruby do przykręcenia dwumasy do piasty wału korbowego M10x1.25 długość 40mm maszynowe w klasie 10.9 8szt.

Inne rzeczy.png

- opcjonalnie uszczelniacz wału korbowego np. EL763918 (zdjęcie IC)

uszczelniacz.jpg

- wtyczka do czujnika cofania w skrzyni 2 pinowa

image.png.58eb9285b8d15d3fbf43ee8dd43be93c.png

- opaski do tłumików, pasta do uszczelnienia tłumików

- nakrętki miedziane M10 do przykręcenia rur wydechowych do kolektorów 4 szt. 

- płyn hamulcowy do uzupełnienia DOT4

- opcjonalnie skaner diagnostyczny do przeprogramowania ECU i sterownik pompy ABS pod manual np. Tech2

I dostęp do aplikacji Global Tis aby zdjąć zabezpieczenie w Tech2 na karcie umożliwiające kodowanie

20230903_195544.jpg20250201_155350.jpg

 

Zaczynamy ....

 

1. Demontaż skrzyni

W zależności od warunków dostępnych w danej chwili montaż/demontaż może być utrudniony

Ja miałem do dyspozycji podnośnik kolumnowy i hydrauliczny do skrzyni.

Podnosimy auto i odpinamy 4 sondy lambda. Warto sobie zaznaczyć gdzie i która była podłączona.

Sondy.png

Teraz kolej na układ wydechowy. Mianowicie odkręcamy go przy kolektorach

Po dwie nakrętki na katalizator. Później usuwamy wieszaki gumowe. U mnie było ich 6 sztuk

Całość z sondami powinno wyglądać mw tak

wydech.png

Kolejną rzeczą jest demontaż wału napędowego wraz z podporą tego wału. Usuwamy też osłony termiczne.

wał.png

Mając wolną przestrzeń przystępujemy do demontażu skrzyni 4L30E

W tym celu należy odpiąć od niej najpierw wiązkę elektryczną i lewarek od automatu

Następnie odkręcamy poduszkę skrzyni od podwozia i śruby przy korpusie skrzyni od silnika

1.png2.png3.png4.png5.png6.png

Po zdemontowaniu skrzyni ukaże się nam taki widok

Mianowicie koło zamachowe

1121.png

Również je demontujemy

1.png

Taki widok zastaniemy. Opcjonalnie na tym etapie można wymienić uszczelniacz wału korbowego

2.png

3. Usuwanie lewarka od automatu i odpięcie sterownika od ASB

Po usunięciu automatycznej skrzyni i odpięciu lewarka opuszczamy auto

Demontujemy osłonę tunelu środkowego aby zdemontować lewarek

Odpinamy wszystkie wtyczki i rozwiercamy 5 nitów, bodajże wiertło fi 5mm

7.png1.png

Po usunięciu lewarka powinno wyglądać mw tak

2.png

Kolej na usunięcie sterownika ASB

W tym celu demontujemy schowek pasażera

Lokalizujemy sterownik i odpinamy go od wtyczki

Po tym zabiegu składamy schowek

3.png

3. Przeróbka wiązki elektrycznej od skrzyni

Z racji że mamy dużo miejsca możemy przerobić wiązkę od automatycznej skrzyni pod skrzynie manualną.

Czyli podnosimy z powrotem auto

Opcjonalnie można zmienić na całą wiązkę z innej omegi z manualem np z 2.6V6

Moim zdaniem sama przeróbka obecnej wiązki szybciej zejdzie niż zmiana całej

Lokalizujemy wcześniej odpiętą wtyczkę od automatu (8 pin)

Poniżej już z oznaczonymi pinami

1.png

Przecinamy dwa najgrubsze przewody. Piny E i H

Następnie je mostkujemy

2.png

Następnie łączymy piny B+C+D plus jeden pin od wtyczki do czujnika biegu wstecznego

3.png

Drugi pin od wtyczki wstecznego łączymy z pinem F wtyczki skrzyni automatycznej

Całość powinna wyglądać mw tak

4.png

Mając to ogarnięte, sprawdzamy na krótko czy działa

Włączamy zapłon i mostkujemy wtyczkę

5.png

I mamy efekt

6.png

Ostatecznie można resztę wiązki zabezpieczyć taśmą

Czyli resztę wtyczek itp itd

Finalnie zostają do podpięcia 4 sondy plus 1 wtyczka do czujnika biegu wstecznego

Wyglądać ma to mw tak

7.png

4. Montaż dwumasy, łożyska igiełkowego i kpl. sprzęgła (tarcza i docisk)

Bierzemy się najpierw za dwumasę (w moim przypadku z 3.0V6) i dajemy wcześniej zakupione nowe śruby

Śruby dałem na klej do gwintu i dokręciłem momentem 65Nm + 30 stopni. Nasadka 17 mm

Tutaj taki mały TIP. Z racji że wał korbowy mysi być unieruchomiony trzeb jakoś sobie pomóc 🙂 

Postanowiłem zaprzeć się o śrubę osłony termicznej przecinakiem

2.png1.png

Następnie wbijamy nowe łożysko igiełkowe w wał korbowy gdzieś na głębokość ok 3mm

3.png

Kolejnym krokiem jest odtłuszczenie powierzchni ciernej dwumasy, docisku sprzęgła i przykręcenie kompletu

Pamiętajmy o odpowiednim ustawieniu tarczy sprzęgła, czyli napisem "GEARBOX SIDE" w stronę skrzyni

1.png

Zakładamy tarczę z dociskiem i lekko załapujemy nowymi śrubami i centrujemy tarczę odpowiednim przyrządem

2.png

Po wycentrowaniu dokręcamy 6 śrub momentem 15 Nm. Nasadka 13 mm

Te śruby też dajemy na klej

3.png

Finalnie ma wyglądać tak

5.png

5. Przygotowanie skrzyni manualnej i jej montaż

Skrzynię możemy umyć wg naszego uznania. Ale do rzeczy

Z racji tego że mamy nowy wysprzęglik to go wymienimy przed włożeniem

1.png

Odkręcamy go. Trzy śruby M8 - nasadka 13 mm

2.png

Po odkręceniu

3.png

I wymianie na nowy. Skrzynia przygotowana do montażu

4.png

Skrzynia do góry. Ja jak wcześniej wspomniałem, użyłem podnośnika hydraulicznego

1.png

Niżej na zdjęciu pokazałem śruby mocujące od strony silnika. jest ich 8

W przypadku dwóch śrub są też punkty ustalające tj. koło rozrusznika i koło CPW z lewej strony

2.png

Tu widać śruby od strony skrzyni. Są dwie. Dodatkowo posmarowałem smarem wieloklin, aby dobrze wszedł w łożysko igiełkowe i tarczę sprzęgła.

Nadmiar smaru oczywiście zebrałem

3.png

Teraz kolej na uzbrojenie cięgna lewarka zmiany biegów

4.png5.png6.png7.png

I montujemy skrzynię do silnika. Przewód od wysprzęglika w skrzyni wyprowadzić koło serwa ze zbiorniczkiem płynu hamulcowego

Później do niego podłączymy pompkę sprzęgła

Poduszka skrzyni jak i mocowanie pasuje z automatycznej skrzyni biegów

Finalnie skręcamy śruby od strony silnika i skrzyni oraz podporę z poduszką

8.png1.png2.png3.png

Mając już zamontowaną skrzynię podpinamy wtyczkę 2-pinową z naszej przerobionej wiązki pod czujnik biegu wstecznego

9.png

Przy okazji wymiana spuszczenie starego oleju. Olej wg producenta to SAE 75W-85 API GL4

Niestety w sklepach ciężko o -85, dlatego wziąłem 75W-80.

Ilość potrzebna to 1.2 litra:

1.png7.png

A tu wlewamy nowy olej do skrzyni

Od dołu to najlepiej przez ręczną pompkę

10.png

Teraz możemy przykręcić lewarek skrzyni biegów do wcześniej zamontowanego cięgna od skrzyni i do podwozia

2.png4.png

Całość od spodu wygląda powinna wyglądać

5.png1.png

I lewarek już widoczny w środku

6.png

Wbity wsteczny bieg i voilà 😄 

2.png1.png

6. Przygotowanie i montaż wału napędowego. Montaż wydechu

Jak wiadomo wał od manuala jest dłuższy ale go trzeba rozłączyć aby wymienić (wedle uznania) podporę wału

Wobec tego najpierw musimy zdjąć pierścień Segera

1.png

 Następnie szybkim ruchem rozłączamy obie części wału. Po tym zdejmujemy w/w stary pierścień

2.png

Widok po zdjęciu podpory

3.png

Symbol łożyska które jest w podporze wału. Można je wymienić osobno zamiast całej podpory

Ja wymieniłem cała podporę z łożyskiem

1.png

Przygotowujemy nową podporę do założenia. Demontujemy starą montujemy nową odświeżając przy tym osłony łożyska

2.png3.png

Komplet z nową podporą i osłonami łożyska po odświeżeniu gotowy do zamontowania

4.png

Trzeba pamiętać jak była skręcona stara podpora, żeby przenieść zmontowaną nową na wał w ten sam sposób.

Poniżej to już operacja na wale od manuala. Najpierw jedna osłona łożyska

1.png

Później nowa podpora z łożyskiem, druga osłona łożyska i nowy pierścień:

Osłon łożyska się nie pomyli, gdyż mają różną średnicę

2.png

Wał przygotowany do złączenia. Na końcu wieloklinu jest jeszcze oring gumowy zapobiegający się rozłączeniu wału (brak na foto)

3.png

Nowa osłona gumowa zabezpieczająca łączenie przed zewnętrznymi czynnikami

4.png5.png

Mając to przygotowane przystępujemy do połączenia w całość

Łączenie jest tylko w jednym miejscu i tylko tam pasuje

Widok na wieloklin zewnętrzny i wewnętrzny

1.png2.png

Po złożeniu w jedną całość i założeniu osłony gumowej

1.png

Można odświeżyć wedle uznania

2.png

I montujemy. Poniżej moment dokręcenia kluczem dynamometrycznym na łącznikach gumowych jak i wsporniku podpory wału

4.png

Końcowa tak to powinno wyglądać

3.png

Należy pamiętać aby po zamontowaniu całego wału z podporą

Osłona łożyska nie była za blisko przeguby wału

W przeciwnym razie mogą te rzeczy ocierać o siebie

5.png

I zakładamy wcześniej zdemontowane osłony termiczne

5.png

Ostatecznie montujemy wydech 😄 

Czyścimy przylgnie i dajemy po dwie wcześniej zakupione uszczelki okrągłe na stronę

1.png

O właśnie tak. Dobrze jest też dać pastę do tłumików aby to w całości się trzymało podczas montażu

3.png2.png

I przykręcamy do kolektorów. Zakładamy wieszaki gumowe

Podłączamy sondy lambda tak jak było wcześniej

I montujemy mocowanie wydechu. Pasuje również z automatycznej skrzyni

6005.png

Ostatecznie wygląda to tak

6.png

7. Montaż pedałów: sprzęgła i hamulca. Montaż pompki sprzęgła

Najpierw demontaż pedału hamulca od automatu. Ogólnie to trzyma na 4 śrubach M8 na klucz 13mm

Najpierw trzeba zdjąć czujnik stopu (w wersji z ASB rozłącza tempomat i włącza światła stop)

lub po prostu dać drugi jak się ma i odbezpieczyć cięgno od serwa

Dlatego zdejmujemy zawleczkę i sworzeń

1.png12.png2.png4.png

Po wyjęciu pedału hamulca widać cięgno od serwa

Po lewej w stronie widać zaślepkę gumową. Ją wyjmujemy

I w to miejsce montujemy później pedał sprzęgła

5.png7.png

Widok pedału hamulca z manualnej skrzyni i z automatycznej

Pedał hamulca od manuala uzbrajamy w czujnik świateł stop

I montujemy w odwrotnej kolejności do demontażu

Podłączamy wiązkę pod czujnik

6.png

Przygotowujemy do montażu czujnik sprzęgła

Uzbrajamy go w dwa przewody o dł. mw 50 cm aby do manetki tempomatu starczyły

8.png

Po usunięciu zaślepki gumowej od pedału sprzęgła widać otwory montażowe

Od strony silnika wkładamy pompkę sprzęgła. Nakrętki M8 2 sztuki i  jedna śruba M8 do stelaża deski

Ja dałem nakrętki samokątrujące

9.png

Widok od środka po włożeniu pompki sprzęgła

1.png

I po zamontowaniu czujnika z kawałkami przewodów

Czujnik ma zabezpieczenie w postaci tzw. obejmy czerwonej

Przed włożeniem samego czujnika we właściwe miejsce obejmę cofamy

Po włożeniu czujnika wciskamy z powrotem, tym samym go blokując

1.png2.png

Od strony silnika zostało podłączyć pompkę sprzęgła z krućcem od wysprzęglika

w skrzyni manualnej i drugi wężyk do zbiorniczka od płynu hamulcowego (wcześniej obcinając króciec)

1.png

Po podłączeniu trzeba odpowietrzyć układ sprzęgła

Odpowietrznik jest w skrzyni manualnej

Najlepiej to zrobić w dwie osoby

Po poprawnym odpowietrzeniu dolać płynu hamulcowego do odpowiedniego poziomu

1.png

8. Podłączanie czujnika sprzęgła wiązkę od manetki tempomatu

Przewody od czujnika sprzęgła wyprowadzamy koło manetki od tempomatu

Zdejmujemy później dolną i górną osłonę kolumny kierowniczej

1.png

Zdejmujemy całą lewą manetkę

Rozpinamy wtyczkę męską od żeńskiej (4 piny) i od wtyczki męskiej rozcinamy CZERWONO/CZARNY kabel

2.png3.png

Teraz łączymy szeregowo. Jeden z przewodów od czujnika sprzęgła do jednego kabelka R/B i drygi przewód od czujnika do drugiego kabelka R/B

Daje nam to możliwość rozłączenia tempomatu tak jak było z przycisku na manetce, jak i również po wciśnięciu pedału sprzęgła

Pamiętamy również że czujnik sprzęgła normalnie pozostaje zwarty w przypadku nie wciśnięcia pedału sprzęgła

Dopiero jak go naciśniemy rozwieramy w czujniku styki a tym samym wyłączamy funkcję tempomatu

4.png

9. Montaż lewarka od skrzyni manualnej

Punkt ten jest opcjonalnym wyjściem w przypadku braku fabrycznych elementów montażowych

W przypadku posiadania już tych elementów pomijamy ten punkt

Tj. uszczelki gumowej i ramki stalowej. Ja to sobie dorobiłem w pracy

1.png

Do gumy wyżej trzeba dołożyć jeszcze ramkę z otworami montażowymi np. z uszczelki gumowej

Coś takiego

2.png

I samą ramkę ze stali z mocowaniami na nakładkę

I mnie taki pomysł padł

3.png

Całość pomalowałem

4.png

Finalnie po montażu

Można składać tunel środkowy

5.png

10. Programowanie sterownika silnika ECU i sterownika pompy ABS

Ten punkt jest konieczny do prawidłowego działania pompy ABS i ECU silnika

Jak i również usunięciu błędów w samych sterownikach.

Ja do tego zabiegu użyłem interfejsu Tech2 plus aplikacja Global Tis na laptopie

Poniżej filmik z programowania sterownika silnika

 

Dalej konfigurujemy szynę CAN odpowiadającą za komunikację ze sterownikiem od automatu

Z racji że sterownik jest odłączony musimy to zmienić w ECU

Po zmianie usuwamy błąd U2106 - błąd komunikacji CAN-BUS

 

Teraz kolej na sterownik pompy ABS

Bez programowania nie mamy kontroli trakcji

Świeci się kontrolka TC na zegarach

Po pomyślnym programowaniu sterownika pompy usuwamy błędy w sterowniku

 

Ostatnią rzeczą (opcjonalną) jest wgranie kalibracji do sterownika silnika pod skrzynie manualną

SUMMARIUM 😄 

I to by było na tyle ...

Jeśli dotrwałeś do końca tego poradnika to szacun .... 😄 

Można uznać, że możesz cieszyć się samodzielnie wykonanym swapem skrzyni

Starałem się tworząc ten poradnik aby był on w miarę zrozumiały dla Was

Niech moc będzie z Wami i powodzenie przy kolejnych swapach ....

Pozdrawiam ...

  • Misiek zmienił(a) tytuł na Swap skrzyni automatycznej na manual Omega 3.2 V6
  • Misiek odblokował(a) ten temat
  • Odpowiedzi 0
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Popularne dni

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...