Skocz do zawartości

Ankieta odnośnie II zlotu

Kliknij

Moonland Catera 3.2V6 by Misiek


Misiek

Rekomendowane odpowiedzi

  • Klubowicz
11 godzin temu, Misiek napisał(a):

Obniż omegę.... :masakra: .... mówili 🙂 

image.png.f913e9417d37fefed32147db39d7b73f.pngimage.png.b9a51101cba8b0b0dd0921790c9809d7.png

I nastąpiła cisza. Jeszcze tylko opony skombinować na zimę i będzie chyba wszystko...... 

Hehe, u mnie jest to samo. Najpierw lewarek a później poducha :classic_biggrin:

Jak ty na tej glebie chcesz jeździć zimą to ci życzę powodzenia, ja z podwórka bym nie wyjechał :11413233_872845936120813_1864894511_n:

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator
18 minut temu, CzasiU napisał(a):

Hehe, u mnie jest to samo. Najpierw lewarek a później poducha :classic_biggrin:

Jak ty na tej glebie chcesz jeździć zimą to ci życzę powodzenia, ja z podwórka bym nie wyjechał :11413233_872845936120813_1864894511_n:

No ja też muszę uważać. Ale nie ma tragedii. Gorzej jest jak założę setup zimowy na 17 felgach 235/45 😉 Jest jeszcze niżej

lowrider chevytruck GIF by GSI

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Klubowicz
1 godzinę temu, Misiek napisał(a):

No ja też muszę uważać. Ale nie ma tragedii. Gorzej jest jak założę setup zimowy na 17 felgach 235/45 😉 Jest jeszcze niżej

lowrider chevytruck GIF by GSI

Po co ci na zimę tak szerokie i niskie opony? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Szczerze to chciałem mieć jak fabryka dla V6 dała. No i się tak tego uczepiłem

Wysłane z mojego SM-S918B przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Odnośnie rodzai digitali:

Polift ma dodatkowo w LCD tzw check control. Przedlift ma w dodatkowych żarówkach check control.

Tu jest polift tył:

20221102_173131.jpg.c61230880a14097f7f9a5edd4c754f65.jpg

Tu masz przedlift tył i tzw check control:

image.png.be1786bc0b8608ef4c77396376720919.pngimage.png.5e0cdb629e12ed441a24f51096fe4ee2.png

A jeszcze tu porównanie tyłu płyt głównych (góra polift, dół przedlift):

image.png.47e96b2699c24ab667df61f2eccd24c5.png

Funkcja CHECK CONTROL to nic innego jak powiadomienia te same co na MID, CID itp itd się pojawiają. Czyli spalona żarówka, brak płynu itp itd. Niże jak to w LCD poliftowym wygląda. Pod prędkościomierzem 6 kontrolek):

image.png.fe0093a204627d02fb1adb85183eeddf.png

Akurat mam te 2 digitale. Jeszcze czekam na kolejne 2 od Omegi A i Senatora B.  Niżej jest układ w którym się programuje pod dany silnik, skrzynie itp itd:

20221102_174528.jpg.e0eda5cd5a6129d89654e59cb182540e.jpg

Jest on umieszczony pod specjalnym uchwytem z tyłu na płycie głównej (zaznaczone na czerwono):

image.png.de91f64a6d7fa4559bb65fc38501c6fe.png

 

.......

 

Kolejne 2 digitale do kolekcji Teraz 4 😄 

image.png.dd0b89a3519a9ea8c270edb7fae342a3.png

Wpadły również cztery ...... 17 dedykowane do V6 czyli 235/45 R17 zima:

20221123_122034.jpg.7dab26619a79fdc1d23399fb5ff670ac.jpg20221123_121834.jpg.b1c6e6d8d394acbe66802e4361b76e2c.jpg20221123_121843.jpg.3daa131cc24fd48c5e863ac6d90e3568.jpg20221123_122005.jpg.d3d14d036ec9be79a0b2cf8f6616204f.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Klubowicz
9 godzin temu, Misiek napisał(a):

Szczerze to chciałem mieć jak fabryka dla V6 dała. No i się tak tego uczepiłem emoji3.png

Wysłane z mojego SM-S918B przy użyciu Tapatalka

Tylko ten rozmiar był opcjonalnym i taki dobry był na lato. Na zimę to ja bym dał 215/55/17 albo 215/60/17, masz większą siłę nacisku opony na powierzchnie, mniejsze opory na śniegu, jak przelecisz przez krawężnik to po tyłku dostanie opona a nie felga etc.

Edytowane przez CzasiU
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Pewnie tak. Ja w zimę jeżdżę dziadkowo czyt. na emeryta :haha6:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Czasami i tak bywa. Masakra 😞 

20221124_073856.jpg.f29d8cc601d65cbd0d5d97a7f9900be8.jpg

W ten sam dzień ogarnięte 🙂 :

20221124_111839.jpg.184a415e08e5d03be6555d83e6b4ea34.jpg20221124_135309.jpg.9e6acf41c502b9c624f4e55591819dbb.jpg20221124_135330.jpg.1d69c06d7c7c5111e97e851f47b0b4e4.jpg

I przyszła pora na wcześniej zakupioną zimę. Musiałem nakładki progowe zdjąć aby podnieść. Później z powrotem założyłem:

image.png.ddc0c501f25feb79944a10c932504814.pngimage.png.3bc33092f1b8317e7caba23927df0f33.png

.......

Jakiś czas temu miałem problem z dmuchawą nawiewu. Mianowicie po jakimś czasie od uruchomienia dmuchawa przestawała działać. Było słychać najpierw buczenie a później ciszę. No to postanowiłem go wyjąć. Robiłem to pierwszy raz. mam nadzieję, że ostatni. Ile epitetów poszło to nie liczę :haha6: Nie będzie tutorialu bo się spieszyłem  🙂 Ale jakieś tam foto będzie. Do zdjęcia wystarczy schowek pasażera, rura przepływu powietrza i korytko z kablami odczepić. Ja rozebrałem za dużo, bo i bok nawiewu, poduszkę i stelaż też niepotrzebnie zdejmowałem. Następnym razem będę wiedział  Niżej makaron na foto:

image.png.b26461a3c061da4b49dddd654e00a872.pngimage.png.56918d4b39cad40c4835b6283a7328a6.png

Niżej już wyjęty wentylator:

image.png.a0792569362fda194fe9a90aff7589ce.png

Postanowiłem go przeczyścić i przedmuchać sprężonym powietrzem:

image.png.a24f23a0c631b776983f8621f7465dad.pngimage.png.2cf56991f63a88db8f10b53b2f0ced4f.png

Tak wygląda po zdjęciu dmuchawy z obudową. Ogólnie trzyma się na 4 śrubach:

image.png.9c4ddb119dfd21856edd12b0d66bf352.png

Po podłączeniu na krótko pod aku wentylator śmiga aż miło. I tutaj takie zonk. O co kaman. Jedziemy dalej. montujemy z powrotem i ........... dalej to samo  :masakra: Koło wentylatora po lewej jest rezystor dmuchawy. Postanowiłem go wyjąć. trzyma się na 2 zatrzaskach.

image.png.1fa4481b4e239e3740004e3b2d7d8c07.pngimage.png.796eb307f8d5a6e6e6bda6d332a8a7bd.pngimage.png.b7b0c61d72a9ba05bcbfdffd7521ccee.pngimage.png.e9cdb9bca273e1984787ba890b20fa1e.png

Okazało się, że przyczyną takich działań dmuchawy był pin we wtyczce co idzie do rezystora (tej większej). Chodzi o przewód czarno/niebieski. nie dolegał on dokładnie do pinu w rezystorze. Podgiąłem styki i póki co jest ok.

image.png.afdfec1e36a813849b43ddaa4f95e231.png

Niżej zdjęcie motorów (nie wszystkich) od nastaw kierunku nadmuchów:

image.png.1d8080bcbc010251e03ef4479b7533c5.png

Niżej filmik pokazowy jak pracują motory/silniczki po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na panelu ECC:

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

I tak wyprawa na VII urodzin klubu Omega Elite. Trasa przebiegała bez komplikacji 🙂 

Zbiorowe foto:

IMG_20230106_154923.jpg.ec5a613023ec76a60bae3e019602a45a.jpg

Pozostałe:

IMG_20230106_154937.jpg.fb54f0804993c84c72ae5d1552e8f291.jpgIMG_20230106_155002.jpg.b41cc3f91f495be163001b5dcb422d68.jpgIMG_20230106_155007.jpg.39e46f4b844983e02cffae99d28cc986.jpgIMG_20230106_155010.jpg.305498bce61ce0b7edda463c03c63a61.jpgIMG_20230106_154927.jpg.adc1f7ef4c2478884ccfda6dd02969ca.jpg

Tort urodzinowy:

IMG_20230106_162657.jpg.0d2173f4f7d4d5d152cbefda2fbb5c7a.jpg

Pozostałe foto:

IMG_20230107_110008.jpg.f3fe68645ba5cef604e43a2cbef90605.jpgIMG_20230107_110019.jpg.52d56d6cf1fee3a97369da444af0d0b9.jpg

Wracając do tematu. Następnego dnia po urodzinach udaliśmy się jak zawsze na nocleg do Torunia:

image.png.f0ddee32e4e7ba46829196c3372dd66f.png

W trakcie pauzy po trasie wpadli BB na CID, narazie test bo muszę audio podłączyć 🙂 

IMG_20230106_120348.jpg.e0da93bdbffbfa9111954a71e67c5d00.jpg

Wpadły też soki leczniczo trawienne od @danio  😄 

image.png.84053debe31ee2615d806f7db9b1de17.png

Niżej podsumowanie całej trasy:

IMG_20230108_181512.jpg.9f2aa12bd7dee9aa502a57b1ca76dd49.jpg

A tak poza tematem do w planach są rozpórki:

IMG_20221227_143357.jpg.8d2621c9044a964b061e4e32ed6558c7.jpg

I na koniec kalendarz klubowy wpadły na obecny rok 😄 

IMG_20230108_224153.jpg.4320f18e0e925f9bc2d937172a60d5cb.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nawet moje b sie na sesje załapało. czekam jak mŁody ją poskłada, obiecał ze przyjedzie na jakis spot nią

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

W sumie nic ciekawego ale wpadło parę rzeczy od niebieskiej @Krystian Wahacze i brewki (jak będzie chciała) idą do kombi @Jus-Tinka. Tylko Muszę je wypiaskować i pomalować

image.png.a899b82e023f1557a057cfa2e0fe3504.pngimage.png.042e185356f8b8061592c0eb7573c13f.pngimage.png.58d112bb14140cb6c6706441a09ec6b7.pngimage.png.46db748dc04c47308796f34774dd3f7c.pngimage.png.25d5e5deb1a91f84ee8b36010aeae0c6.pngimage.png.d5493bb5744c9042e7f5e7ecb33a47f9.png

I wyprawa z @Jus-Tinka do Kościerzyny a dokładniej do OW " Sudomie" w celu dogadania szczegółów związanych ze zlotem. Parę fotek:

IMG_20230204_161321.jpg.b4362b092e37162de393884d4e09b033.jpgIMG_20230204_161942.jpg.6f536aafee2e46fa0430185db821387e.jpgIMG_20230204_161849.jpg.c3739f5a117d3f85d6bc9b272f9e9b23.jpgIMG_20230204_161831.jpg.ced15eb0d0bc623ed0f132af216496e2.jpg

Kilka fotek z ośrodka:

IMG_20230204_161820.jpg

IMG_20230204_154916.jpg

IMG_20230204_155006.jpg

IMG_20230204_155017.jpg

IMG_20230204_155130.jpg

IMG_20230204_155343.jpg

IMG_20230204_155407.jpg

IMG_20230204_160428.jpg

IMG_20230204_160436.jpg

IMG_20230204_161156.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Miałem wyjątkowo wenę i podziałałem trochę z digitalem od Senatora B. Postanowiłem, że załaduję jednak zegary z polifta, chociaż mam wersję z przedlifta  😄 

Najpierw obranie plany działania i rozklejenie klosza opalarką.

IMG_20230218_175344.jpg.8dcc17eb1e46c4c57bb37a78a5a1649a.jpgIMG_20230218_175812.jpg.a59eb20e78cdf1609ba6eb57f95d8a62.jpg

Musiałem wyłamać niektóre elementy obudowy:

IMG_20230218_181115.jpg.435150eeb47c99b66897b24769a05be2.jpgIMG_20230218_181624.jpg.5d613238f06d64fb98a8fca021199670.jpgIMG_20230218_181815.jpg.e41d0424950b678da0b1450d3d801f80.jpg

Wstępna przymiarka:

IMG_20230218_182004.jpg.8d3755b3062b34a8db62b4ec1b562287.jpg

Efekt finalny po wycięciu:

IMG_20230218_192024.jpg.4409f8f0af7f6036a3d27746610bafbb.jpg

Wybór właściwych zegarów 🙂 :

IMG_20230218_192834.jpg.fd87ed53c505195e64fcb4936f79f753.jpg

I przymiarka finalna:

IMG_20230218_192941.jpg.dfbc82be738991903696970a34cea6f4.jpgIMG_20230218_193029.jpg.2156ca00e39554cb277743a38e96bd5d.jpg

Uzbrojenie w CID i podłączenie w celu sprawdzenia:

IMG_20230218_193139.jpg.699003bdab2ff01abc81c148a682cee0.jpgIMG_20230218_193650.jpg.7d25b0b7e529a959bc20e6baece258a2.jpg

W nie miałem jednej żarówki od digitala, dlatego środek słabiej świeci. Planuje jednak LEDy tam wrzucić:

IMG_20230218_193925.jpg.327fe0c6b06ad68f888a4492a47dfdb3.jpgIMG_20230218_193859.jpg.9dc483c2a8d312fa54391878e868b738.jpg

Tak to od tyłu wygląda:

IMG_20230218_193956.jpg.ee3465a2855e0eaf3d148cf0137850be.jpg

I na końcu test digitala:

IMG_20230218_194049.jpg.8cc4a706dd53bb27d034ab0e34f9953f.jpg

W planach jeszcze maskownica do dorobienia aby przykryć ramkę digitala i niepotrzebne rzeczy. Po prostu aby to wyglądało i oko cieszyło.

Zostanie elektryka i podłączenie. Póki co na stole. Pewnie dojdzie programowanie. Mam nadzieję, że wszystko dobrze pójdzie  🙂 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Lider

image.png.4cc3f9375a4a5e1c0ce4a87e7df1cf82.png

Knight Rider vel Back To The Future, kojarzy mi się od razu.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Postanowiłem sprawdzić jak leży o to wyniki. Obecnie po zapłonie trybi. Podłączone tylko zasilanie. DISPLAY SAFE to dlatego że innego CIDa użyłem. Robię to na zapasowych zegarach, a nie chciałem wyjmować z aktualnie używanych, bo tam mam zalogowanego. Krótka foto-relacja. Zdjęcia po zmroku. Nie mam innych:

IMG_20230221_180334.jpg.432b281470a8be450f8280400d1fc92a.jpgIMG_20230221_180528.jpg.9512d1884af9e0d74f60457d1f9fb0d3.jpg

Niżej wideo z efektem załączenia zapłonu:

Zdjęcie już robione przy normalnej porze:IMG_20230222_150543.jpg.9982ef9be0c66de310b6a97a2b6cc98f.jpgIMG_20230222_150538.jpg.5fde3952963214d9ab421eec0e74e8f6.jpgIMG_20230222_150234.jpg.d0cdad78ae5e0483d07365d23c662d1e.jpg

Mianowicie przyszły stabilizatory napięcie 5V i żarówki BAX10d do licznika.:

IMG_20230223_161355.jpg.c75d5e1c5f22b960ca859fd14feecfa7.jpg

Regulator z bliska:

IMG_20230223_163104.jpg.1aa7db2ccedbbacc52b83aa7bb9b90e9.jpg

Teraz pora na wylutowanie starego i adaptacja nowego. Tutaj trochę się nawkurzałem bo nóżki nowego nie przechodziły mimo nagrzania przez płytę. Wobec tego postanowiłem trochę obejść temat i wesprzeć się kabelkami. Na zdjęciu niżej miejsce od dołu w którym jest przylutowany stabilizator.

IMG_20230220_122305.jpg.85dcab0d5708b3993af8e7b43955642d.jpgimage.png.933033f419188229b261688970fdf192.png

Teraz rzeźba 😉 

IMG_20230223_174807.jpg.fedbb10879cd235c275a6da6278a1775.jpg

Tu z góry:

IMG_20230223_175138.jpg.fc31a0f14c9ddd228ccb004619418144.jpg

Efekt:

IMG_20230223_184123.jpg.7a0a8ac9f02baf5d23ee31fa4c1c4a50.jpg

Jeszcze regulacja. Zmiana stabilizator z 12V na 5V dotyczy tylko wskazania poziomu paliwa.

Kolejnym tematem jest maskownica licznika. Robię to w pracy i nie mam zbytnio czasu na to:

IMG_20230223_100042.jpg.5447c670ee45059ef299705ef9c52ab8.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Postanowiłem dokończyć osłonę na wyświetlacz i licznik:

IMG_20230225_073834.jpg.d3e42cf20f6280791e3e7c7404a93477.jpgIMG_20230225_074742.jpg.98906b1369199d09b2d522815354e4f0.jpgIMG_20230225_075436.jpg.fe700b87fbd071da743d7f9ea31ea844.jpgIMG_20230225_103555.jpg.be08c526c4ff965732114f123fa56236.jpgIMG_20230225_112248.jpg.31f1b550960838362c919a11d521bc2e.jpg

Całość poszła na czarny mat, razem z ramką licznika:

IMG_20230225_112545.jpg.bf99981e6b4b005f686fd15179512ba3.jpgIMG_20230225_113347.jpg.fde074ebe5b7f48506dde9b256f0cb8b.jpg

Finalnie wygląda to tak. Wyświetlacz trochę uwalony:

IMG_20230225_122402.jpg.1e6fe25e9f9e4d9b0253fdad9f0fc4f8.jpgIMG_20230225_122814.jpg.66b09f68b620bc8c28b00db3a397324f.jpg

W domu już podłączenie na stole. Porównanie z wyświetlaczami CID i MID:

IMG_20230225_174829.jpg.1be20e50d01706e7f495657dacdfd209.jpgIMG_20230225_181011.jpg.af457c20bbacef95951f3a938ac4c3a4.jpg

Na końcu wypolerowałem tak na szybko klosz od ramki:

IMG_20230225_185116.jpg.3aa52cab48e6485b582d25208e2bb889.jpg

Podsumowując:

CID jednak zostaje bo mam kamerkę cofania wstawioną no i jest całe menu BC pokazane na jednym ekranie.

I tak wpadł rezystor 100 Ohm do czujnika ciśnienia i 2 przerzutniki CD4013 (Flip Flop) do korekcji prędkości. Teraz jest jakieś 4/5 razy większa niż powinna w rzeczywistości. Tez można odczytać układ z płyty głównej i tam zmienić wartość docelową w sensie impulsy na km, ilość cylindrów, jednostka pojemności zbiornika itp. itd. Omega A/Senator B mają ok 5000 impulsów na jeden kilometr a Omega B ponad 25000.  Stąd takie kombinacje alpejskie.

Niżej opornik i przerzutniki FF CD 4013 SMD 14 pin. Kupiłem 50 sztuk bo lepiej się opłacało. także 48 w zapasie :haha6: Na foto porównanie wielkości FF:

IMG_20230227_131914.jpg.445f5e5f0d5e0f85377115ba0184d453.jpgIMG_20230301_135926.jpg.e4e71d7638e762ab03e8ae69346d3054.jpgIMG_20230301_135955.jpg.a7ce8a45a6c428b5e314b675965c5034.jpg

Oczywiście wszystko na krótko podłączyłem w celu sprawdzenia. oprócz przerzutników, bo je później dostałem. Odnośnie poziomu paliwa to czujnik będę musiał bodajże zmienić jeszcze ale dam znać co i jak:

IMG_20230227_201003.jpg.38d549e80b4f9e67e1542e2ae30e33bc.jpg

Niżej filmik z testu (bez FF):

Jak się okazało zegary kpl nie wchodzą w deskę do końca. No to trzeba było wyjąć gniazdo licznika i podpiłować róg:

IMG_20230301_171457.jpg.2859078db171105b9aa050cca1bd78bf.jpg

Z maskownicą:

IMG_20230301_171725.jpg.d33733184c2a80f7601da881a0f40979.jpg

I jak się okazało, że nie wchodzą na głębokość. Dlatego musiałem głębiej LCD wstawić w obudowę licznika. I przykręcić: na śruby:

IMG_20230301_182258.jpg.af857ee1870a93636fb1dcff3438f17f.jpgIMG_20230301_182302.jpg.f0962cf292649166680760734f94830f.jpgIMG_20230301_182306.jpg.786c61e3ff10f40d578fa640a48f1832.jpg

Teraz trochę wystaje. Ale dzięki temu zyskałem jakiś 1 cm więcej do głębokości 😄 

IMG_20230301_182528.jpg.2068541a74e40c83b2262252bba1be4f.jpgIMG_20230301_182535.jpg.f39e16bf6c7858b51ec18e7b830f440e.jpgIMG_20230301_183113.jpg.c09dbcab71aa7e6265d230ae653b9a88.jpg

I teraz ramka nie pasuje. Za to zegary już lepiej wchodzą w deskę. Do przerobienia będzie niestety będzie ta ramka  😞 Z przyjemniejszych rzeczy to będzie robione:

IMG_20230301_145008.jpg.aad0a03ef948588297f29596e526a45d.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

CD Widok dwóch podwójnych przerzutników:

IMG_20230304_153059.jpg.4d85d5441eb01af5bdc71323f2cde1fe.jpgIMG_20230304_153113.jpg.4f8f746ca267afd03d23c7ae04f6c558.jpg

Widok pomocy co, jak i dlaczego. Porównanie wielkości

IMG_20230304_153256.jpg.3179b62fdd262d7f7adbab182af6b107.jpg

Trochę zegarów:

IMG_20230304_173110.jpg.732e3106215a60ec390c0bde2264ab96.jpg

Jadąc po kolei. Postanowiłem zrobić support pod kontrolki i wykorzystałem segmenty z 2 analogowych liczników 🙂 :

IMG_20230304_184819.jpg.0251873792ce1a21cf54e9fcf18eae6b.jpgIMG_20230304_191049.jpg.537961658777701aa56707df117436de.jpgIMG_20230304_194649.jpg.8f054611f0077cd06f4abc89201f0351.jpgIMG_20230304_194700.jpg.ebc52a67021e3a15ab3492e6f04be084.jpg

Wpadły też LEDY 3mm białe ciepłe i białe zimne:

IMG_20230304_194638.jpg.7a2439ca1f629cf3ff5ed0f34953dfee.jpg

Wstępnie segmenty na diody owinąłem taśmą aby okazać jak to mw będzie wyglądało na liczniku. Oczywiście finalnie pójdzie na czarno i jakieś ładne wykończenie. Dodatkowo będzie skrócony na ilość potrzebnych kontrolek i po szerokości o połowę. Dla testów nakleiłem pasek ucięty z szablonu licznika analogowego, podświetlając diodą wybraną kontrolkę. Efekt widać poniżej:

IMG_20230304_200249.jpg.e5cb054a2cdcab434beb3db48ff8a540.jpgIMG_20230304_200305.jpg.7a2d140b5b96ea891c36928660a912d1.jpgIMG_20230304_200345.jpg.cec816f21f73bf9ecb4b84dc479e8234.jpg

Pomalowany support na czarno i wstępna organizacja kontrolek. Dodatkowo będzie maskownica robiona aby zakryć cięcia i nierówności. Kontrolki oleju i aku mogłem pominąć, ponieważ te funkcje są na LCD. Jednak wolę mieć osobno i bardziej widoczne. Mogłem też usunąć kontrolkę trybu sportowego od automatu. Ale kto wie może jeszcze ją wykorzystam . Oczywiście będzie ona podłączona. Usunąłem kontrolki od haku i pasów bezpieczeństwa.

IMG_20230306_211044.jpg.405d980a7ca4b9fd7cf30d5bc42e7d2d.jpgIMG_20230306_212752.jpg.8a34678c785f7d7c89fe4e5328e21ce5.jpgIMG_20230306_185634.jpg.d8760648bdaef602f7737372709b05e3.jpgIMG_20230306_214050.jpg.4c0a41bf05f5ca0fa42a03449bd5b41a.jpg

Widok w "nocy". Nie jest to ideał. Później to będzie poprawione.

IMG_20230306_213803.jpg.0e33c5902bec415ea2d20c976c927d14.jpg

I tak wpadły 2 x PCB SOP 14 do przerzutników. Odległość między środkami nóżek 1.27 mm:

image.png.eee28b0e701b7d6ddca357ac05b9e92d.png

Teraz potrzebny schemat co i jak i dlaczego:

image.png.0b72ff7134140e886bf23c2baf6a01a4.png

Wtyczka czarna licznika Omega B (26 pin) - instruments

PIN 19 - plus 12V po zapłonie do zasilenia FF

PIN 23 - wejście sygnału z prędkościomierza ANALOG - speedometer (PIN 1 QA FF 1)

PIN 26 - masa

Wtyczka biała X8 (26 pin) do LCD Senator B/Omega A - instruments

PIN 5 - plus 12V po zapłonie do zasilenia FF

PIN 9,10 - masa

PIN 21 - wyjście sygnału na prędkościomierz DIGITAL - speedometer (PIN 1 QA FF 2)

 

Jeśli chodzi o +12V i masę to już wybór skąd te linie będą brane. Podałem wyżej przykład w pinach poszczególnych wtyczek. Kolor fabrycznych przewodów sygnału prędkości to niebiesko/czerwony

 

Niżej gotowy do montażu podwójny Flip Flip. Na zdjęciach można zauważyć że piny niektóre się stykają, ale w rzeczywistości tak nie jest. Po prostu ta przypadkiem do zdjęcia się kable ułożyły.

Także żadnej zwory nie ma  🙂 

image.png.9f41edbd73d382e778a2ed8af8cf3c0b.pngimage.png.006d6d3dcbe433c67a10241939d92f7b.png

Dodatkowo rozebrałem włącznik świateł od Catery aby później zimne luty poprawić:

IMG_20230321_111858.jpg.89aebd3ba8c845adf93ca6ad67512cf4.jpgIMG_20230321_121810.jpg.768fe6eb1cf7fdf634ca6c01846cd9e3.jpgIMG_20230321_121828.jpg.6e78919212da758d088d69fc219f4443.jpgIMG_20230320_145140.jpg.982a48527f6f3a88f71c90992607e789.jpgIMG_20230321_114632.jpg.caf9f6751f1376537c7a6177426644ca.jpgIMG_20230321_114712.jpg.c964afcbb47ba133fe30c70f2b09ba0e.jpgIMG_20230321_114820.jpg.9dc398f43c6d23ca5e188b4e2e076093.jpgIMG_20230321_121619.jpg.06bf022b991a56b66c620d6336419bf1.jpgimage.png.256d0ed082092f90d0b7d08efd6435b6.pngimage.png.54e1c5285f947690a4f39bff7a515875.png

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Zmiana kierunku tematu i powrót do ......... braku nawiewu (again). W końcu omega 😉 Jak pamiętacie..... w niedalekiej przeszłości, była próba zaciśnięcia złącz i pinów na wtyczce od rezystora. I faktycznie pomogło to na ponad 3 mc-e . Później usterka wróciła. Pomyślałem że rezystor. Kupiłem drugi- nowy: 

image.png.e5b0da374ac9339d477eef8ad0a9af4e.pngimage.png.8141d7390ae32bb513bb437d7355879e.png

Ucieszony, że teraz będzie śmigać aż miło, postanowiłem uruchomić dmuchawę. I  ...... kurła podziałało może z 10 sekund :masakra: No to ponowne rozebranie połowy auta aby dostać się do dmuchawy  

Postanowiłem wichurę dać na stół i zdjąć wirnik:

image.png.773919c82b11211126a1ac390b701c8d.png

Po przyjrzeniu się dokładnie temu badziewiu okazało się, że jedna ze szczotek (od biegunu dodatniego) prawie umarła. Od minusowego jeszcze jest ok. I to by był cała przyczyna czemu to nie działa i się wykańcza powoli:

Biegun dodatni:

image.png.37f1a87998a663e63eef0a7f74a7d940.png

Biegun ujemny:

image.png.51717dd3ccc32aa9c042f99d2c0e5890.png

Teraz się zastanawiam czy wymienić szczotki. Ale to chyba ze szczotko trzymaczem razem bo ciężko siedzą, czy kupić używkę a może nowa dmuchawę ? :mysli:Z tego co wiem to taki sam wentylator jest w volkswagenach np.: Sharan, Turan. przynajmniej tak wyczytałem.

Odnośnie szczotek to wymiary 8x10 mm. Co do długości to nie wiem. Podobno jeszcze jest klasa twardości aby szybko się nie zużyły. Jednak po czasie jakimś tam 😄 

 

.........

 

Temat ogarnięty z dmuchawą. Kupiłem szczotki, zamontowałem i śmiga. Zamontowałem stary rezystor dmuchawy. Nowy może będę mógł oddać. Paragon mam.

image.png.004a2c5921712d6d256f18b8b6929ef3.pngimage.png.a4ca2933a61371d05835216b571f03f3.png

Stare szczotki po wyjęciu z gniazda:

image.png.7382d58c44f29c02da74a21e272f45f7.png

Puste gniazdo:

image.png.6b82d871986ee59b6d1d3a58b569bee7.png

Nowe szczotki:

image.png.c12ef089ac2907dc73e6837ba97391df.png

Po wymianie:

image.png.ddf6db2ccbcccd0d1e83fc8fb60b1ea4.pngimage.png.08f010a7b72feb7522859a15c794fb49.pngimage.png.3ee2497a30e516092535f2b7b980478e.png

Montaż i sprawdzenie. oczywiście wszystko działa bez zarzutów:

image.png.ecf2e12322d4f8188e4bc0a35cdeac71.png

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Ogólnie postanowiłem zmienić sposób montażu LCD w ramce i usunąć blokujące elementy deski aby całość weszła bez problemu. Wyrównałem licznik z ramką:

image.png.5ff1552fd284f6925ea6febcb6fa3c9b.pngimage.png.ad417093ddcc01e91ff583f312b9318a.png

Usunąłem elementy aby zmieścić ten twór wyobraźni:

image.png.7f14c1ace54f57a21223390ba16d23c9.png

Teraz odwróciłem wtyczkę od licznika:

image.png.e9039af49f1819ff16a08743da46424f.png

Na stole przedłużyłem wiązkę od LCD i oznaczyłem piny aby łatwiej było się odnaleźć.:

image.png.16226dcfbb7dd6ce589ec2dad80d0231.pngimage.png.93a16fca4ff4e43d91f722e835b9cb50.png

Ściąga zrobiona i poprawiona przeze mnie:

image.png.90af2a686d878b50b8456c482f220c68.png

Finalnie tak wygląda upchane moje "widzimisie"  😄 :

image.png.dc3e7f8aca16e51ae9f33c602f4f7d28.pngimage.png.d082fcbe39f2fb9ca7e59c9e0b9c53fe.png

Pokaz działania tego:

Ogólnie licznik jeszcze nie skończony w 100%. Została wymiana czujnika/pretostatu ciśnienia oleju lub wstawienia opornika od senator B/Omegi A. Regulacja zbiornika paliwa. Dołożenie kontrolek (czekam na wydruk z drukarki 3D). mam nadzieję, że to wyjdzie. Jeśli nie - trudno. Będę musiał inaczej sobie radzić. Jak to ogarnę, zostanie jeszcze panel CC na niebieskiej wtyczce.

Temat licznika odkładamy na bok 🙂 

Oliwa zakupiona, podwójny nypel przygotowany do nowego filtru:

image.png.a5200af55a651da2eff82df0bdcb7b75.png

Dla potomnych gwint łącznika: M18x1.5

image.png.b39deb77b980898e68a3f1406c92d4bc.png

I wpadł również pretostat olej 2 pin od Opla Kadett. aby było pokazywane ciśnienie na digitalu. Jeden pin od ciśnienia, a drugi od kontrolki oleju. Gwint to M14x1.5 czyli fabryka  🙂 

image.png.5d4909493e8daab5d9be93bee656b849.pngimage.png.3d2b38ae92e617f818e9b99f6662cb10.pngimage.png.0cb75da199936c8e1f71db650e87e022.png

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Wpadły oczekiwane magazynki na kontrolki z druku 3D w ilości 4 szt. Miała być 1 🙂 ....  Trochę pozmieniałem wygląd. Mianowicie dołożyłem mocowanie na diody, w sensie otwory. Wycięcia na filie od kontrolek i mniejszy obrys ogólny. Diod będzie 14 (5 od kontrolek oświetlenia i 9 kontrolek informacyjnych). Kontrolek od haka holowniczego i zapięcia pasów nie będzie. Aczkolwiek idzie to ogarnąć 🙂 

image.png.eb34aacad706d6840d8f99031c437f1c.png

Widok wycięcia na szablon od kontrolek:

image.png.db9ac945fb16afa726ee559ed50a583d.png

I otwory na diody:

image.png.67b97c3d6e9a3bab970ecf4936f842a6.png

Widok z tyłu. Tutaj się rozpędziłem, bo miało tych przegródek nie być (pionowych). W tym miejscu pójdą przewody od ledów i musi być miejsce na pozostałe  przewody do wtyczki od licznika:

image.png.c1118c5524c2c40c585e54630e9e56d4.png

Niżej sposób montażu szablonu kontrolki i diody LED i efekt końcowy:

image.png.85edb1258d3509ef1a869385a834840d.pngimage.png.fabd6973db3adbcbffed2e238ac16271.pngimage.png.0359419c34cb5a32dbeb2c843ca165a4.pngimage.png.11f40e10bffcd152ecf6ba25a6454fb5.pngimage.png.7426617e41db5050bcf005920cca8143.png

Później jeszcze raz poszły na czarny mat: osłona digitala i magazynek led:

image.png.50f5ae69201039c71076a6f71bf234be.png

I przymiarka z podświetleniem. Na żywo o wiele lepiej to wygląda 😄

image.png.bf28ac1f625529b0715bc63374b37e67.pngIMG_20230413_214355.jpg.7ec68272d618e375a1d108e3256db99a.jpgIMG_20230413_214455.jpg.48ab84f450bb00d4a25264a7d22b6b2a.jpgIMG_20230413_213828.jpg.55228f96f1b3811abb0a51e4f0c70c1b.jpg

Następnym etapem będzie uzbrojenie magazynku w diody i umiejscowienie jego na liczniku. Tak to mw wygląda:

image.png.b1017448ae586beab2257965c2ed0090.pngimage.png.6ce71eddba2702d233166758fbc347e3.pngimage.png.fe830d052c9f65c4630c52854e563bcc.png

Wywierciłem otwór na na przewody od diody LED:

image.png.2754f8dbdcd0b09069caae66e1035803.png

Tak się prezenci 🙂 :

IMG_20230414_210147.jpg.8f14df07fb4ee9f2d3e304ff91e613d2.jpgIMG_20230414_205544.jpg.020f5413308f1acbcbcba01b2d59f446.jpgIMG_20230414_205909.jpg.207fc5f4f967cde438f3091bafeb79e1.jpgIMG_20230414_210007.jpg.a0b7a9d0951992ca55ea3b301cf6e5ba.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Jadziem dalej....    🙂 Ogarnięty został panel z kontrolkami. Już zamontowany i sprawdzony - świeci  Postanowiłem, że diody po włożeniu w otwór przyblokuje klejem na gorąco aby nie wypadały:  

IMG_20230416_191805.jpg.133c828401802174ee43f4a366f24e13.jpgIMG_20230416_193428.jpg.90ca7dc5fe76243be4c868f995450db7.jpgIMG_20230416_193613.jpg.f5ffd7444e4d24954a412de3b946b2a4.jpg

Dodatkowo dałem koszulki termo aby mieć łatwiejsze rozeznanie w biegunach po przełożeniu przewodów przez przelotkę (otwór):

IMG_20230417_203307.jpg.d8be30e0ee28e93a277c33f4a78e8bb4.jpgIMG_20230416_200157.jpg.e1a765282ebaa765fb24489862857eb4.jpg

Niżej podłączenie i test kontrolek od oświetlenia. Mianowicie ważne. Jest 5 kontrolek:
- światła przeciwmgłowe przednie
- światła przeciwmgłowe tylnie
- światła drogowe
- kierunkowskaz lewy
- kierunkowskaz prawy
Tutaj łączymy przewód minusowy od wszystkich 5 kontrolek i dajemy wspólną masę gdzieś do układu na LCD. . Tak było mi łatwiej, niż osobny przewód  🙂 Przewody plusowe do odpowiednich pinów (kontrolek) na złączu od licznika analogowego. Mianowicie:

IMG_20230418_205351.jpg.3ee4d03a1724332cafb6da30a820f7b3.jpg

Test czy wszystko działa:

IMG_20230417_213821.jpg.ea6b4aefa5f1c8c63336f63ad8a8cdd9.jpg

Teraz kolej na resztę kontrolek. W moim przypadku jest 9 czyli:
- ciśnienie oleju
- ABS
- TC
- SVS (samochód z kluczykiem)
- MIL (Check)
- Hamulec ręczny
- Ładowanie (kontrolka akumulatora)
- S (tryb sport automatu)
- Airbag
Tutaj sytuacja podłączenia jest inna. Mianowicie łączymy wszystkie plusowe przewody w jeden i dajemy wspólny biegun +12V po zapłonie. Z kolei masa idzie tak jak w przypadku wyżej do odpowiednich pinów w złączu.
Różnica polega na tym, że w kontrolkach od oświetlenia połączenie jest równoległe a w kontrolkach informacyjnych szeregowe. Tak to wygląda mw na zdjęciu poniżej:

IMG_20230418_214503.jpg.c857ea859e679bac4a8c8b288c1146cb.jpg

Niżej sprawdzenie czy wszystko działa:

IMG_20230419_211149.jpg.12ec71ed7aa9c5d38b19b3d400defc17.jpg

Tutaj całość na foto. Widok makaronu 🙂

IMG_20230418_214638.jpg.dbf29405d47249b509f0966be8f5ed7c.jpg

Mając to poogarniane, czas na przyciski do przełączania trybu licznika kilometrów (ogólny i dzienny) i do resetu kilometrów w trybie dziennym - TRIP. Fabrycznie te przyciski są po bokach licznika. Tutaj posłużyłem się manetką od sterowania wyświetlaczem MID:

IMG_20230417_214518.jpg.7ed8eece98df2633a940e52e8f81edd2.jpg

Najpierw przygotowujemy przewody od licznika i wyprowadzamy na zewnątrz. Dajemy wspólną masę i dwa przewody. Czyli łącznie trzy  🙂 Dodatkowo dajemy konektorki aby można było łatwiej licznik zdemontować. Tak wygląda to u mnie:

IMG_20230418_215859.jpg.c5efba7c3892c7e2da64de53cc2e4b9e.jpgIMG_20230419_204105.jpg.de819c3fddbbde1087f10ef02659521f.jpg

Teraz pora na uzbrojenie manetki:
Brązowy - masa
Brązowy/biały - przycisk R - Reset
Brązowy/czerwony - przycisk S - Select

IMG_20230419_211334.jpg.4240c1001078ee0b0208e91f1a6614af.jpgIMG_20230419_210011.jpg.ee4f321f582b16e88e607035ee963e8f.jpg

Podłączamy i sprawdzamy czy to trybi:

Test wszystkiego ogólnie:

IMG_20230419_212529.jpg.eaf0ab1fbd730e19fee1139ad5e4100d.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

I tak wpadły nakładki irka na pedały. Jeszcze de facto nie zamontowane do tej pory 🙂 

IMG_20230602_152531.jpg.97c758e05aa0ed096e278e120cd8463c.jpg

Jako, że był termin wyjazdu na zlot do OW "Sudomie" na I Zlot Opel Omega Team trzeba było uszykować auto tak mniej więcej:

IMG_20230611_213145.jpg.bf995f29a429b7588b4a5e399f8e61ff.jpgIMG_20230611_213205.jpg.696b8c17402ebc67d3e54cbe02c41d50.jpgIMG_20230611_213223.jpg.c6419af3f6154945e4bea3c56cf616c4.jpgIMG_20230611_213239.jpg.0d207ce95b66a0c08367fb805e008d81.jpgIMG_20230611_213249.jpg.7e8777c167d825e9cf3ddf54ba040e57.jpgIMG_20230611_214146.jpg.83f23560f98334e32b8f14c1e16e2cf3.jpg

Dzień wyjazdu z @Jus-Tinka @s_mama_iwy i @Dr Fu PS. Fotki super

DSC_0559.jpg.0dc944286ce9f6e21ecb38a7ae732f25.jpgDSC_0564.jpg.1d5f0ddbd898dd9914b1f2aa670a25c9.jpgDSC_0565.jpg.a674fc0b5ba6bd670fbdd0a90eb50bd4.jpgDSC_0571.jpg.b001b0e043bf0ed2b62f6811dca84f47.jpgDSC_0575.jpg.85b307449093a67b2457d0476b14b473.jpg

Już na miejscu:

DSC_0598.jpg.a45fe531d2f2199ec60cbdeedba13775.jpgDSC_0648.jpg.1d86c839fedc9a84c1964907c03557cb.jpgDSC_0644.jpg.27c66de461446e1522a61eaf5760b365.jpgDSC_0711.jpg.68a3687ae57ef6803e1da708857655c2.jpgDSC_0206.jpg.c145d127f97f8de51ce3a1d06f4fc48c.jpg

III place zdobyte w najładniejszej komorze silnika:

DSC_0182.jpg.419adde68de9c2555a9be3e94aae283b.jpg

Ogólnie fotorelację z tego eventu można zobaczyć TUTAJ

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

Przyszła tylna dokładka już w kolorze no i przymiarka:

IMG_20230608_190542.jpg.99c5e152f97cba183d2e7cd3a5eaaa8e.jpgIMG_20230608_191206.jpg.f1e67ade789b7a9677a9b041fafd84ce.jpg

Wpadł też basowy z x-pipe i innymi pierdołami:

IMG_20230811_095157.jpg.fb675d24398bbf06179e19675dad0883.jpg

Wjazd na podnośnik i montaż dokładki:

IMG_20230804_125325.jpg.943b24238301c3a34022af9465aa9397.jpg

Też zrobione zostały loga na klapę od wlewu paliwa Irmscher i Steinmetz:

IMG_20230816_145753.jpg.a840167de9c9d90b7e580ebcc96d85f3.jpgIMG_20230816_145746.jpg.cab84431387b5573f2fe2c22ba9e52b0.jpg20230830_143816.jpg.8fd85f196aa52597ae081a765609d6f2.jpg20230830_143922.jpg.8ec1e3eebcee6c3715ac2908baaffce1.jpg20230830_144714.jpg.8355ed380cb985470e697e09a60709fd.jpg20230902_074610.jpg.2cb7fec1cd339d325935698b4d80643a.jpg20230902_074620.jpg.2ac38d0222bfaf1674aa8caa1e97734b.jpg20230909_201746.jpg.92f9868cb3fdce4673dfaf714e7432f4.jpg20230909_201831.jpg.2a067ca5b2d667fbf6d7622d05ca5675.jpg20230909_202101.jpg.0ab5b7a8e879e7e15dbaefcbaa33fd12.jpg

Dostępne w sprzedaży pod linkiem:

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

W końcu przyszedł czas na ogarnięcie końcowego z 4 końcówkami STZ. Najpierw przymiarka:

20230912_095541.jpg.f4f807b6cb966b288a1c64c137c976b9.jpg20230916_075308.jpg.5767ff986da11ae46176edee7954329b.jpg20230916_080431.jpg.fd843dcd4cdaa0b1cda8056e1fa49c9a.jpg20230916_080652.jpg.b6a4ad9381ba66cb6b723260fd2bec28.jpg

Teraz końcówki:

20230922_120247.jpg.5acc6930b7ccc4c9e548d333efbffc17.jpg20230922_120316.jpg.2e6aecfa60330199f3363bc069d17e39.jpg20230922_120148.jpg.90778b9d27886446f4d5f264cb06eafe.jpg

Kolektor pospawany:

20230922_120325.jpg.84d64cdb50af0bf0a78ab3bc3412514c.jpg

Wstępna przymiarka:

20230922_120815.jpg.883c385c0e3529207e9a34bcb94ab3e6.jpg

Musiałem równo końcówki rozgraniczyć aby podczas spawania równe odstępy zachować. Później te pręty usunąłem po całkowitym pospawaniu 🙂 

20230922_125837.jpg.2af224e5d0d4b5dcadd4c361bb56ad02.jpg20230922_123244.jpg.d906ccc8645efd546415316f642757d6.jpg20230922_130634.jpg.d54a703b1dc03bffc96c9595479881c8.jpg

Przymiarka z kolankiem:20230922_131528.jpg.af5d4d0feae5e95ec80606e815eff7dc.jpg

Całość pospawana i pomalowana:

20230923_124030.jpg.5b54bd47df50581159ce167d1ebd197a.jpg20230925_150255.jpg.fdc63edc59af8c4a565d1443026f3be1.jpg

W międzyczasie ruszyła produkcja rozpórek:

20231021_084849.jpg.e87617052c0943539bf6b56821bf2448.jpg20231012_171014.jpg.ea33ad841621e119abedf5093870fbdd.jpg20231021_084924.jpg.f939642acb2f278fa0856c94388f74b1.jpg20231021_084901.jpg.609e380447a0fa01ed5a00c7753b0c21.jpg

Jak u puszek ala mantzel:

20231021_123000.jpg.48a96c280398ea9d9f3ddacece932e70.jpg20231021_122941.jpg.233ac01e23764715337be9cc6cf455ab.jpg20231021_122935.jpg.c9253502423159f105bc4678c895fa58.jpg20231021_122929.jpg.315624bd7bf1e0a1f47da29e27341c04.jpg

20231021_122920.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

I przymiarka końcowego już na aucie. Jeszcze nie założony ... niestety 😞 

Screenshot_20231102_204737_Photos.jpg.f164391308f8334e5648dc1d01dd0511.jpg20231102_145628.jpg.7dad323183079f60aad4e7f8f52d334c.jpg20231102_145642.jpg.7cedc1b6ff2cfb90c62123a5b25a7918.jpg

Małe foto z kombikiem @Jus-Tinka

20231028_075102.jpg.518997a55c384d1b495f7b493185dbf0.jpg20231028_075046.jpg.62d7f9215ac6422ba933c1036daca12a.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Administrator

Ostatnia aktualizacja tematu przed nowym rokiem :haha6: czeka na lepsze dni 😄 

20231218_144613.jpg.7a37c6b0a42a387a53d711b1a581ed51.jpg20231218_145508.jpg.7064fbc8e9063e22705d9991dbc38e70.jpg20231218_144544.jpg.1beea7a92381b9dba418f23daa541e36.jpg20231218_144750.jpg.16ae17fde802947340423f2616a721a2.jpg20231218_144625.jpg.e5b528262b3a39bbe725a895297eddad.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...